Zakaj se zadnji dan učimo, prej pa ne?

Zakaj se je težko spraviti k učenju mesec dni pred testom, na zadnji dan pa se lahko učimo ure in ure?
En način, da odgovorimo na to vprašanje, je s Foggovim vedenjskim modelom. Ta pravi, da bo oseba izvedla neko vedenje - nekaj naredila - če so izpolnjeni trije pogoji.
1. Oseba mora biti motivirana, da to naredi
2. Oseba mora biti zmožna to narediti
3. Obstajati mora nek sprožilec, ki začne vedenje
Fogg to zapiše v obliki enačbe: Vedenje = Motivacija x Zmožnost x Sprožilec
Poglejmo vsak člen posebej, da lažje razumemo ta model.
Motivacija
Motivacijo za človeško vedenje Fogg razdeli v tri skupine. Trdi, da smo vsi ljudje motivirani za iskanje užitka in izogibanje bolečini, za iskanje upanja in izogibanje strahu ter za iskanje družbene sprejetosti in izogibanje zavrnitvi.
Temeljni motivatorji so torej:
- užitek / bolečina
- upanje / strah
- družbena sprejetost / zavrnitev
Zmožnost
Fogg opisuje šest dejavnikov, ki vplivajo na našo zmožnost, da naredimo neko vedenje. Ti so:
- Čas - koliko časa je potrebno za dokončanje dejanja.
- Denar - finančni stroški, ki jih zahteva izvedba dejanja.
- Fizični napor - količina fizičnega dela, potrebnega za izvedbo dejanja.
- Miselni napor- količina miselnega napora in osredotočenosti, ki sta potrebna za izvedbo dejanja.
- Družbeno odstopanje - kako sprejemljivo je vedenje za druge.
- Odstopanje od rutine - po Foggovih besedah: "Koliko se dejanje ujema z obstoječimi rutinami ali jih ruši.
Sprožilec
Sprožilci so lahko različne stvari. Alarmi, obvestila, predmeti v našem okolju, zelena luč na semaforju in številne druge stvari.
Odgovorimo na prvotno vprašanje
Zakaj se je težko spraviti k učenju mesec dni pred testom, na zadnji dan pa se lahko učimo ure in ure?
Predstavljajmo si osebo, ki se težko spravi k učenju. Verjetno ne rabimo zelo naprezati domišljije, saj je marsikomu ta občutek znan.
Ime naj ji bo Metka. Metki je učenje zahtevno in se ga izogiba kolikor je možno.
Uporabimo enačbo Vedenje = Motivacija x Zmožnost x Sprožilec in ocenimo, kako verjetno je, da se bo Metka učila.
Še enkrat poglejmo kaj vpliva na njeno motivacijo in zmožnost, da se spravi k učenju.
Motivacija:
Užitek - učenje Metki ne bi dalo užitka, tako da te motivacije nima
Izogibanje bolečini - da se ne uči Metki ne povzroča bolečine, torej tudi tega motivatorja ni.
Upanje - Več kot se uči, bolj verjetno je, da dobi dobro oceno. Ta motivator ima.
Strah - če se ne uči, ne bo naredila izpita, česar jo je strah. Ta motivator torej ima.
Družbena sprejetost / zavrnitev - če opravi obveznosti jo ljudje pohvalijo, če jih ne pa so morda jezni ali razočarani.
Zmožnost:
Čas - učenje zahteva precej časa, zato se zdi težko. Metka je to velika ovira.
Denar - ne zahteva denarja, tako da to ni ovira
Fizični napor - ni fizično naporno, tako da tudi to ni ovira
Miselni napor- učenje je zelo miselno naporno, tako da je to Metki velika ovira
Družbeno odstopanje - načeloma je učenje dobro sprejeto v družbi
Odstopanje od rutine - trenutno učenje ni del Metkinega dneva, tako da bi zelo posegalo v njene rutine
Sprožilec
En sprožilec, ki ga ima, je datum izpita. Drugače pa se Metka redko spomni na izpit
Kakšna je torej enačba mesec dni pred izpitom?
Motivacija:
Upanje ⚫⚪⚪⚪⚪
Strah ⚫⚪⚪⚪⚪
Družbena sprejetost/zavrnitev ⚫⚪⚪⚪⚪
Vidimo, da Metka trenutno ni zelo motivirana za učenje.
Zmožnost:
Čas: ⚫⚪⚪⚪⚪
Miselni napor: ⚫⚪⚪⚪⚪
Odstopanje od rutine: ⚫⚪⚪⚪⚪
Metka ima tudi zelo majhno zaupanje v svojo zmožnost, da se uči.
Sprožilec: ⚫⚪⚪⚪⚪
Sprožilec je zgolj datum daleč v prihodnosti.
Vedenje = 3/15 x 3/15 x 1/5 = 0,008 *
Zdi se, da je zelo majhna verjetnost, da bodo te pogoji vodili v učenje.
Kakšna pa je enačba dan pred izpitom?
Motivacija:
Upanje ⚫⚪⚪⚪⚪
Strah ⚫⚫⚫⚫⚫
Družbena sprejetost/zavrnitev ⚫⚫⚫⚫⚫
Metko je dan pred izpitom zelo strah, da ne naredi izpita. Nima pa veliko upanja, da ji lahko uspe. Boji se, kaj bodo rekli sošolci in starši, če izpita ne naredi. Zdaj je dosti bolj motivirana, za učenje.
Zmožnost:
Čas: ⚫⚪⚪⚪⚪
Miselni napor: ⚫⚪⚪⚪⚪
Odstopanje od rutine: ⚫⚪⚪⚪⚪
Metka ima še vedno enako zaupanje v svoje zmožnosti. Učenje je še vedno zahtevno.
Sprožilec: ⚫⚫⚫⚫⚫
Izpit je jutri! Datum je nenadoma postal močen sprožilec.
Vedenje = 11/15 x 3/15 x 5/5 = 0.146 *
Vidimo, da je verjetnost, da se Metka uči, sedaj mnogo večja.
Na žalost Metko predvsem žene strah pred negativnimi posledicami, kar ni prijeten občutek.
Če bi Metka povečala svojo Zmožnost in dodala zanesljiv Sprožilec, bi lahko verjetnost za učenje povečala tudi brez vseh teh negativnih čustev. Lahko pa bi povečala tudi Upanje in tako dvignila svojo motivacijo.
Upanje lahko poveča tako, da najde način, ki ji prinese dobre rezultate. Če bi Metka vedela, da lahko zanesljivo dobi dobre ocene, bi ji to dvignilo Upanje in dodalo Užitek. To lahko doseže z aktivnim priklicem in Anki.
Zmožnost in Sprožilec pa lahko poveča tako, da učenje spremeni v navado.
* Te številke so povsem izmišljene in ne predstavljajo odstotkov ali kaj podobnega. Samo ilustrirajo, da dobimo dosti večji rezultat, če so posamezne komponente večje.