Neposreden pristop k učenju - zakaj in kako
Najhitreje se bomo učili, če smo neposredni. To pomeni, da že med učenjem začnemo delati stvar, ki se jo hočemo naučiti. Morda se zdi ta izjava povsem očitna, a redko je naše učenje organizirano na ta način.
Tuji jeziki so en primer, kjer je učenje pogosto zelo posredno. Veliko nas je imelo izkušnjo, da smo se v šoli leta učili tujega jezika, a na koncu nimamo veliko za pokazati. Poznamo mnoga pravila slovnice in znamo napisati še tako zapletene besede. Ko pa smo soočeni z osebo, ki ta jezik govori in se poskušamo sporazumeti, pa nam ne gre. Naučimo se veliko stvari, a se na koncu ne povežejo v celoto.
Neposredno učenje je eno izmed temeljnih načel za hitro pridobivanje znanja, ki jih v knjigi Ultralearning predstavi avtor. Kaj pa to pomeni? Poglejmo nekaj primerov:
- Če se hočemo naučiti igrati kitaro, potem jo takoj vzamemo v roke in poskusimo igrati.
- Če se hočemo naučiti tujega jezika, takoj začnemo poskušati govoriti z nekom.
- Če se hočemo naučiti za kontrolno nalogo, potem takoj v roke vzamemo star test in poskusimo rešiti naloge.
- Če se hočemo naučiti pilotirati, se usedemo v letalo in ga poženemo. No ja, mogoče ima vse svoje meje.
Naletimo na problem, ga rešimo in nadaljujemo. Tako napredujemo z vsako vloženo minuto, saj se vedno učimo točno tiste stvari, ki jih v trenutku potrebujemo. Ne izgubljamo pa časa na stvareh, ki so sicer lahko koristne, a nam v danem trenutku ne pomagajo.
Že sam pristop k učenju nam snov razvrsti po pomembnosti in ne rabimo zapravljati časa in ugibati, kaj je najbolj smiselno predelati najprej. Samo premikamo se od problema do problema. Vsakič pridobimo košček znanja, ki je povezan s celoto in ga znamo uporabiti.
Neposreden pristop je dober za hitro pridobivanje rezultatov. Je pa tudi bolj naporen in neprijeten, saj smo stalno soočeni s stvarmi, ki jih ne znamo. Neprestano moramo reševati probleme in aktivno delati. V primerjavi z obiskovanjem predavanj, kjer pasivno poslušamo in mogoče kaj zapišemo, je neposreden pristop občutno težji.
V naši želji po hitrih rezultatih si lahko zadamo prevelike izzive. Če delo postane pretežko, pa se lahko hitro zgodi, da se ga nočemo več lotiti. Škoda bi bilo, da projekt opustimo, ker smo bili preveč agresivni v lovljenju popolnega izkoristka. Vsak mora tako najti ravnovesje med hitrim in učinkovitim učenjem in naporom, ki ga to zahteva.
Kako se torej lahko lotimo učenja z načelom neposrednosti v mislih?
Učenje na projektu
Ko se odločimo, kaj se želimo naučiti, je ena možnost, da ustvarimo projekt, ki bo zahteval uporabo tega znanja. Kitaro se začnemo učiti tako, da si za projekt izberemo pesem v kateri uživamo in se jo poskušamo naučiti. Če se želimo naučiti programirati, si zamislimo eno aplikacijo ali program in ga poskusimo zgraditi. Če se hočemo naučiti pisati, ustvarimo spletno stran in objavimo dva prispevka na teden.
Možnosti za projekte je neskončno. Izberemo si takšnega, ki nas veseli, ki ni preveč zahteven in ga poskusimo končati. Ko ga zaključimo pa lahko začnemo novega.
Učenje v novem okolju
Ta pristop je pogosto priporočan pri učenju jezikov. Ideja je, da se obdamo z okoljem, kjer je stvar, ki se je želimo naučiti, normalen del življenja. Ljudje v okolju pričakujejo, da stvari znamo, saj so za njih normalne.
Če gremo v Pariz, bodo vsi ljudje govorili francosko. Če se bomo želeli sporazumeti, bomo tudi sami morali govoriti francosko. Če se zaposlimo na delovnem mestu, ki zahteva veliko novega znanja, bomo imeli podobno izkušnjo. Neprestano bomo soočeni z novimi izzivi, ki jih moramo rešiti, če želimo uspeti.
Učenje s simulacijo
Ne moremo se torej kar usesti na letalo in poskusiti vzleteti. Lahko pa uporabimo simulator letenja, kjer je povsem nepomembno kolikokrat strmoglavimo.
Ideja pri učenju s simulacijo je, da ohranimo odločitve, ki jih moramo sprejeti, zmanjšamo pa negativne posledice. Ko se poskušamo naučiti nekaj, kar nosi velike posledice, lahko torej razmislimo, kako učenje spremeniti v simulacijo.
Neposreden pristop deluje za hitro in učinkovito učenje. Hitro in učinkovito. Ampak zahtevno. Uporabimo načelo neposrednosti, a ostanimo pozorni na to, da ostane proces za nas prijeten in ravno prav zahteven.