Ali je nagrajevanje vedno koristno?

Ali je nagrajevanje vedno koristno?
Photo by Ramakant Sharda / Unsplash

Kaj se zgodi, če damo otrokom nagrado za risanje? In kako lahko to znanje prenesemo na druge situacije?

Poglejmo študijo, ki je raziskovala to vprašanje.

Raziskovalci so najprej opazovali otroke in jih ločili v dve skupini - tiste, ki so se večkrat sami lotili risanja in tiste, ki so to sami počeli manjkrat. Bolj enostavno - ena skupina otrok je rada risala, druga pa manj rada risala. Potem so naredili poskus.

Otroke so povabili, da nekaj minut rišejo na koncu pa bodo dobili nagrado. Ko je čas potekel pa so otroci res dobili obljubljeno nagrado. To je bil poskus. Vmes so kontrolno skupino enako prosili, da nekaj minut riše, a tem niso obljubili nagrade in je tudi niso dobili.

Čez pet dni so se raziskovalci vrnili in ponovno opazovali otroke.

Ugotovili so dve glavni razliki:

1. Otroci, ki so prej radi risali, so zdaj manj risali.

2. Otroci, ki prej niso tako zelo radi risali, pa so risali več.

Motivacijo, zakaj počnemo stvari, lahko razdelimo v dve skupini:

1. Intrinzična - notranja - motivacija

Notranja motivacija izvira iz nas. To so pozitivni občutki, ki jih dobimo, ko nekaj delamo.

2. Ekstrinzična - zunanja - motivacija

Zunanja motivacija izvira iz stvari izven nas. To so tipične nagrade kot so denar in druge materialne nagrade, status in tako dalje.

Vsi vemo, da zunanje nagrade delujejo. To ni nič novega. Vsi počnemo stvari v katerih ne uživamo, ali jih celo nočemo početi, v zameno za nagrado, ki sledi na koncu.

Ta raziskava pa pokaže še eno odkritje, ki je manj znano.

Če nagradimo vedenje, ki je notranje motivirano z zunanjo nagrado, potem se notranja motivacija zmanjša.

Manj bomo uživali v stvari, ki nas je prej veselila, če za to dobimo zunanjo nagrado. Otrok, ki je prej rad risal, bo zdaj risal manj. Verjetno je to (vsaj delno) razlog, zakaj ljudje, ki neko strast spremenijo v posel, povedo, da manj uživajo v svojem delu.

To spoznanje je koristno orodje v našem priboru. Ko razmišljamo, kako za stvari nagraditi sebe ali ljudi okrog nas, se lahko spomnimo, kako nagrade vplivajo na zunanjo in notranjo motivacijo.

Vedeti moramo, da učinek ni trajen. Otroke so ponovno obiskali po sedmih tednih in ocenili, ali je imela nagrada še vedno učinek. Po tolikem času so se stvari vrnile nazaj na izhodišče. Otroci, ki so raje risali so spet več risali. Otroci, ki so manj radi risali pa so spet risali manj. Vpliv nagrad je torej začasen.

Vir:

The Effect of External Reward on Interest and Quality of Task Performance in Children of High and Low Intrinsic Motivation. Kathryn Kernodle Loveland, J. Gregory Olley. Child Development, Vol. 50, No. 4 (Dec., 1979), pp. 1207-1210